torsdag 12 november 2009

Så här får du ut maximal effekt med spikmattan!

Det finns många tyckanden om hur spikmattan ska användas. Många använder den en gång och aldrig mer med motiverngen att det är obehagligt, gör jätteont eller liknande. I dessa fall har man har man helt klart gjort fel. Personligen använder jag mattan ca 20 minuter varje kväll (längre om jag somnar).

Jag gör så här:

1. Lägg spikmattan direkt på golvet.
2. Lägg dig ner försiktigt på spikmattan. Spikmattan ska börja ovanför höften.
3. Dra upp fötterna så långt som möjligt mot rumpan. Detta gör att även svankrygen får del av spikarna vilket också gör att trycket fördelas jämnt över ryggen.
4. Viktigast av allt: Ta några riktigt djupa andetag då och då. Detta hjälper till med cirkulationen och endorfinerna kommer igång ordentligt. Det när först när man andas bra som de riktigt positiva effekterna visar sig.
5. Lyft upp ryggen lite grann efter ca 1 min och justera mattan ca en halv cm. Lägg dig ner igen.
6. Avsluta hellre för tidigt än för sent. I början kan 5-10 min vara lagom.

Hoppas mina tips är till någon hjälp.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar